Rozpoczęcie korzystania z nowo wybudowanego odcinka drogi ekspresowej między Borkami Wielkimi a Mrągowem, położonej na pograniczu Warmii i Mazur, stało się faktem. Ten 13-kilometrowy fragment dwujezdniowej trasy S16, wraz z 3-kilometrową jednojezdniową obwodnicą Mrągowa, został zrealizowany jako część projektu budowy tej strategicznej arterii komunikacyjnej.
Koszt całego przedsięwzięcia przekroczył 625 mln zł, a za jego wykonanie odpowiadała firma PORR. Uruchomiony dzisiaj fragment drogi stanowi kontynuację dwujezdniowego odcinka pomiędzy Biskupcem a Borkami Wielkimi, który oddano do użytkowania publicznego już w 2014 roku. Nowa trasa przecina tereny miejscowości takich jak Borki Wielkie, Sorkwity, Nowe Bagienice oraz Bagienice, przechodzi przez Marcinkowo i omija Mrągowo od strony południowo-zachodniej.
W ramach projektu powstały dwa węzły drogowe w Sorkwitach i Bagienicach, a także Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) w Marcinkowie. Wcześniej istniejąca droga krajowa DK16, od Borek Wielkich do skrzyżowania z obwodnicą Mrągowa na DK59, na odcinku o długości około 13 km została przekształcona w drogę ekspresową ze schematem 2×2. Również jednokilometrowy fragment jednojezdniowej DK59 od ronda na końcu Zachodniej Obwodnicy Mrągowa do skrzyżowania z S16 został wybudowany.
W wyniku tej przebudowy powstał również około 2,3-kilometrowy, jednojezdniowy fragment wspólny dla DK16 i DK59, między skrzyżowaniem z S16 a istniejącą DK16/59. Prace obejmowały również instalację urządzeń ochrony środowiska, takich jak cztery przejścia dla dużych zwierząt (trzy nad drogą, jedno pod nią), bariery akustyczne oraz nasadzenia zieleni.